Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiła projekt nowych stawek za dostęp do torów w 2014 roku. Ustaliła także nowe zasady przydzielenia najważniejszych tras, m.in. na linii średnicowej w Warszawie. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, nowe zapisy uderzają w Przewozy Regionalne.
„W regulaminie znalazł się zapis, że od grudnia PLK będą miały prawo nie wpuszczać na dalekobieżny odcinek „średnicy” między Dworcem Zachodnim a Wschodnim tych pociągów, które nie są objęte tzw. obowiązkiem służby publicznej, czyli nie są dotowane. Pociągi będą musiały jeździć objazdem przez Warszawę Gdańską, co dla pasażerów oznacza przesiadki” – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.
Na linii średnicowej kursuje dziennie 20 pociągów PR. Nowe przepisy mogą uniemożliwić wpuszczenie większości z nich na odcinek średnicy pomiędzy Dworcem Zachodnim i Wschodnim. Problem ten nie dotyczy jednak PKP Intercity. Na przykład pociąg spółki - ekspres „Lech” - nie jest objęty służbą publiczną. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, jednen z zapisów w regulaminie gwarantuje pociągom tej kategorii priorytet przy przydzielaniu tras.
Regulamin określa, że od grudnia 2013 na odcinku CMK, który łączy Warszawę z Krakowem i Śląskiem nie będą mogły kursować pociągi pasażerskie, które nie rozpędzają się do 120 km/godz. Średnia prędkość maksymalna pociągów Przewozów Regionalnych wynosi 110 km/godz.
W przypadku, gdy Urząd Transportu Kolejowego wykaże nierówne traktowanie przez PKP PLK przewoźników – może nałożyć na spółkę karę finansową. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, Przewozy Regionalne nie zgłosiły jeszcze odpowiedniego wniosku w tej sprawie. Przewoźnik liczy na wypracowanie kompromisu z PKP PLK w ramach konsultacji przed wejściem regulaminu w życie.
Więcej